Hopp til hovedinnholdet

Hjelpelinjestatistikk for 2024

Kasinospill på utenlandske nettsteder er fortsatt årsaken til at flere tar kontakt med Hjelpelinjen. Dette til tross for strengere reguleringer de siste årene.

Blant Hjelpelinjens brukere sier 64 % at kasinospill, altså spillautomater på nett, er det største eller eneste spillet som gjør at de har spilleproblemer.

– Dette er en økning, sier Lars Petter Degnepoll i Lotteri- og stiftelsestilsynet. Han har utarbeidet statistikken for Hjelpelinjen i en årrekke og har sett utviklingen.

Kasinospill skaper flest problemer

– I 2024 hadde Hjelpelinjen 836 henvendelser fordelt mellom telefon og chat. De som tar kontakt, er enten spilleren selv eller deres nærmeste. Antall henvendelser er stabilt sammenlignet med året før, men kasinospill blir omtalt stadig oftere.

Les hele Hjelpelinjestatistikken for 2024 her.

Hjelpelinjens ansatte er tydelig på at de kasinospill som oftest blir omtalt er ulike typer automater, gjerne spilt på mobiltelefon. Forbudet mot bankenes betalingsforbud blir omgått av elektroniske lommebøker som Revolut, Swatch eller Octopus. Utenlandske kasinoer legger også til rette for at kryptovaluta kan brukes som mellomstasjon mellom spillsted og norsk bankkonto.

Hvor får du enkelt behandling for dine spilleproblemer? Se oppdatert liste her.

Stadig flere yngre ber om hjelp

Hjelpelinjen får henvendelser fra stadig yngre mennesker og gjennomsnittsalderen har sunket merkbart de siste årene.

– Yngre mennesker har ofte den kompetansen som kreves for å bruke alternative betalingsmåter, og kjenner de tekniske smutthullene som finnes for å opprettholde spillemønster utenfor enerettsmodellen, sier Degnepoll.

– På samme måte ser vi også at Hjelpelinjens chat-løsning rekrutterer yngre brukere av Hjelpelinjen. Unge kasinospillere kan ha lært sine spillevaner i ulike typer dataspill. Muligheten for å spille om virtuelle verdier i dataspillet eller ren gambling for reell valuta i randsonen av dataspillets brukermiljø, har skapt nye vaner for nye generasjoner.

Dyrtid gjør det også verre for mange

Hjelpelinjens ansatte møter daglig mennesker som forteller at økonomiske vansker kan bli en dyp, personlig krise.

– Unge spillere er villig til å bruke betydelige summer i spillet og gjeldsbyrden blant Hjelpelinjens brukere er på et høyt nivå. Større levekostnader og høyere renter på lån har forverret unges økonomi.

Spillere og pårørende tar oftest kontakt

Henvendelser til Hjelpelinjen kommer via telefon, chat og epost. 56% av disse henvendelsene kommer fra spilleren selv.

41% kommer fra pårørende som ektefelle og samboer, og resterende kommer fra venner, profesjonelle, arbeidsgiver eller andre.

Publisert